DANCE  DANCE  DANCE

På Freestyle konkurranse!

Hva skal jeg danse:

Singeldansen! Dette vil danselæreren din fortelle deg på trening. Det behøver ikke være en lang dans. Man danser den bare flere ganger og alle kan være med og dansen en de har lært på kurset! Alle danser minst 2 ganger eller mer på konkurransen!! Man danser ikke alene – men i grupper med mange flere på gulvet av gangen!

Hva skal jeg ha på i rekrutteringsklassen:

Vanlig treningstøy! Gjerne en stram bukse og topp slik at det er lett å se dansen din! Glitter og andre løst hengende effekter er ikke tillatt – men gjerne spreke farge på for eksempel toppen slik at man er lett å få øye på ute på gulvet. Viktig med strikk i håret og en stram frisyre som ikke løsner når du danser! På bena kan du velge barbent eller spinnsåler, men ta med deg sko slik at du har noe å ha på bena mens du venter. Det er ikke tillatt med sminke under 10 år. 10-12 år kun beskjeden sminke.

Når skal jeg danse - Inndeling:

Når du kommer i hallen: Tilskuere må ha inngangsbillett som kjøpes i inngangen. Der kan man også få kjøpt program. Dansere går rett inn i hallen og henter startnummer som settes synelig på ryggen – dette må hentes minimum en time før start – vi må derfor være ute i god tid. Husk å ha m sikkerhetsnåler til å feste nummeret med.

På konkurransen har danseskolen et eget bord/område ved dansegulvet (det står danseskoles navn på en lapp på bordet/stolene). Der samles alle elevene på gulvet slik at vi kan hjelpe dem når de skal inn å danse. Det er også plass til noen tilskuere fra oss der - plassene nærmest gulvet er reservert instruktørene eller man kan sitte på tribunen rett ved bordet i tilfelle det skulle være noe. Alle som skal danse fra vår danseskole kommer til dette stedet med en gang de kommer - slik at vi vet at du er i hallen. Det er svært mange deltagere i hallen - på en konkurranse kan det være fra 600-1000 som skal starte i løpet av dagen. Det er derfor viktig at vi er samlet!

Før konkurransen starter går alle deltagerne inn på rekke sammen med danseskolen sin. Dette kalles innmarsj. Deretter roper de opp hvilke klasser/aldersinndelinger og nummer som skal danse.

Først er det de som er påmeldt i dobbel/hvis det er dobbel i din klasse – alle aldersklasser – deretter de som skal danse singel. De som er med for første gang danser single.

Noe som er lurt å ha med:

Ta gjerne med matpakke, frukt og drikkeflaske for vann. Det er også kafe i hallen som selger mye forskjellig, men de fleste fra oss har med næringsrik mat hjemmefra. Det er viktig med nok mat og drikke under en lang dansedag – men også lov med noe “godt”!!

Ta også med en treningsdress du kan ha utenpå dansetøyet!

Elever fra oss som danser:

Det er hyggelig med nye dansevenner – så når noen av våre dansere er på gulvet HEIER alle fra oss – små og store – det gir danserne inspirasjon! Dessverre kan ikke alle vinne – men alle kan ha det gøyJ og det er det viktigste! Vi lærer oss til å gratulere vinnere og glede oss med dem – en annen gang er det andre som kan gjøre det bra. Alle barn under 10 år danser like mye – men deles i grupper underveis i konkurransen og alle får premie.

Dommere – hva ser de på?

De ser ført at man danser i takt med musikken og dansen/teknikken ser bra ut. De ser også på utstråling og danseglede, det vil si at du smiler masse når du danser - samt vanskelighetsgrad på dansen!

Derfor er det viktig å tørre å se på dommerne og smile :)

Dansen og konkurransene blir en livsstil for mange av våre elever – en sunn idrett som gir masse glede, selvtillit og utfordring på det nivået man er på!